Ahendra's Blog

Ondska

Posted on: november 25, 2010

Vad är ondska? För mig är ondska att göra någon illa för det egna nöjets skull.

Vad är godhet? För mig är det att bry sig om andra och se till att de har det bra även om det ibland inte gynnar en själv.

Det är vad ondska och godhet är för mig. Och jag tror att de allra flesta skulle hålla med mig om det, åtminstone delvis. Men däremot att peka ut en god eller framför allt ond handling är betydligt svårare. Vilka handlingar och personer som man räknar som onda är väldigt relativt, och beror på väldigt många faktorer. Som exempel kan jag ta upp boken vi läste ”tusen strålande solar”, vad de gör mot kvinnorna där är i mina ögon inget mindre än ont men har man vuxit upp i ett samhälle där kvinnor anses mindre värda så ser man det ju inte på samma sätt.

Sen tror jag inte heller det finns onda och goda människor. Det finns ingen som inte har något gott i sig, och ingen som inte har något ont i sig. Det går inte att dela upp människor i Dr Jekyll and Mr Hyde, det finns inte en god och en ond sida av en person. En person består av en komplex mix av känslor, tankar, värderingar och upplevelser som sen utvecklas till handlingar och vilken form av handling det blir beror på situationen, uppväxten, folk runt omkring – det är inte så enkelt, inte svart på vitt. Jag tycker att kalla en person för ond är att göra det enkelt för sig. En handling kam vara ond, men en människa kan det inte.

 

Kommentera

