Ahendra's Blog

Rimligt straff?

Posted on: maj 30, 2010

För ett tag sen satt jag och pappa och tittade på efterlyst. De visade ett reportage om mordet på Therese Rojo där de läste upp vilket straff de två gärningsmännen skulle få. De båda fick 1 år och 8 månaders sluten ungdomsvård var, pojken för mord och flickan för anstiftan till mord. Jag utbrister att detta är helt sjukt, att inte ens få två års fängelse för mord bara är löjligt varpå papa frågar mig “vad hade varit ett bra straff då?”. Jag hade inget bra svar på det. Vad är egentligen att rimligt straff?

För att kunna svara på den frågan måste man först bestämma varför man har straff, för det finns lite olika anledningar. Är straffet till exempel till för att avskräcka? I så fall gör nog 2 år inte speciellt mycket nytta, men min personliga åsikt är att straff i avskräckande syfte inte fungerar speciellt bra, åtminstone inte på grövre brott. För om du är kapabel att mörda någon, om det låter som en god idé I ditt huvud, så bryr du dig nog inte speciellt mycket om straffet du eventuellt får. Dessutom tror väl, eller i alla fall hoppas, nog de flesta gärningsmän att de ska kunna komma undan.

Om man då istället tanker att straffet ska vara för att skipa rättvisa, så är det också otroligt svårt att bestämma ett rimligt straff. Först och främst, vem ska känna att de blir rättvist behandlade? Om det är offret i detta fallet, så finns det två alternativ; det ena skulle vara att helt enkelt inte göra något eftersom offret med största sannolikhet inte kommer märka av det och det andra skulle vara att köra öga för öga tand för tand. Alltså använda sig av dödsstraff. Men hur gör man då vid till exempel en våldtäkt? Detta blir ju lite svårare..

Om straffet I detta fallet istället hade varit för att offrets anhöriga ska må bättre, ja då finns det nog inget rimligt straff alls. För det spelar ingen roll om de så får dödsstraff för Thereses familj kommer aldrig få henne tillbaka. Inget kommer kunna ta bort den smärta som de skyldiga har orsakat dem.

Straffet skulle också helt enkelt kunna vara för att försöka förhindra att personen gör om det igen. Kanske rehabilitering om detta går. Fast hur gör man det? Visst, personen skulle kunna gå till en psykolog och prata men jag ser inte riktigt hur detta skulle hjälpa. Den dömde vet med största sannolikhet om att det den gjorde var fel, om man inte är psykiskt sjuk (I och för sig kan man ju diskutera om man inte måste vara åtminstone lite störd för att ta en annan människas liv men nu menar jag I rent medicinska termer),  men valde att begå brottet ändå. Hur ska man man förhindra att det händer igen? Ett annat alternativ hade ju I så fall varit att helt enkelt låsa in alla på livs tid, som man gör med vissa av de psykiskt sjuka människorna som inte kan bli friska. Fast jag kan tänka mig att det hade blivit lite svårt i praktiken och alla kan ju inte få samma straff för olika brott, dessutom väldigt dyrt.

Vad är då ett rimligt straff? Jag kan fortfarande inte svara på den frågan. Jag vet helt enkelt inte. Jag tror nog inte ens det finns ett rimligt straff, åtminstone inte på brott som mord. Inget straff  kommer att ge Therese hennes liv tillbaka. Inget straff kommer att stilla smärtan hos hennes anhöriga. Inget straff kommer att göra allting bra igen. Inget straff kommer kunna hindra att detta hemska brått begås igen.

Så hur en domare eller jury tanker när de dömmer någon, vet jag inte. Jag vet bara att jag är väldigt glad att det inte är mitt jobb.

KÄLLA;

http://www.dn.se/sthlm/domar-i-dag-i-stureby-malet-1.982329

1 Response to "Rimligt straff?"

Jag håller fullständigt med dig, Anna. Detta är svåra frågor. Du visar tydligt att vi förhåller oss till detta problem både känslomässigt och rationellt, och att dessa båda förhållningssätt inte sällan ger helt olika svar.

Jag är också glad att det inte är mitt jobb…

/Håkan

Kommentera

