Ahendra's Blog

Niqab – en rättighet?

Posted on: februari 19, 2010

Jag har valt att svara på Eddahris insändare om att inskaffa ett förbud mot niqab i skolor. Niqab är alltså en heltäckande slöja där bara ögonen syns. Hon tycker att eftersom vi har religös frihet i Sverige, så har vi ingen rätt att förbjuda detta. Att ta bort det, är att ta bort en mänsklig rättighet.

Lärare har klagat på att det blir svårt att känna igen elever med niqab. Jag förstår dem. Det enda de ser är ett par ögon. Visst, ögonen är ju kanske den delen av ansiktet som är lättast att känna igen, men en lärare har flera klasser om dagen med ungefär ett trettiotal elever i varje, det är kanske inte alltid det lättaste att känna igen allas. Men det jag tror är det värsta, är att man tar bort en så stor del av kroppsspråket. För vi pratar med hela ansiktet, alla minspel, allt vi gör blir en del av det vi säger och hur det uppfattas. Det gör en väldigt stor skillnad att ta bort nästan hela ansiktet på en person.

Jag har läst ett utdrag ut Koranen där det står att kvinnor ska täcka sig, men inte hur. Det står inget om just niqab, så det är mer en tolkning än ren religion. Men oavsett om man vill se det som religöst eller tradtion, så är det så att alla religösa seder passar inte in överallt. I koranen står det till exempel att män får ha flera fruar, precis som de har i många muslimska länder. Det är ändå olagligt att ha det här i Sverige eftersom det inte passar här. Många kvinnor väljer att bära niqaben av fri vilja, men det går inte att komma ifrån att det fortfarande är en symbol för kvinnoförtryck.

Främst av allt tror jag faktiskt inte att problemet med niqaben handlar mest om religion, vilket är viktigt att poängtera. Det har inget med att göra vilken religion någon tror på, det är inte ett förbud mot islam i sig. Det är helt enkelt ett praktiskt problem, eftersom många upplever det som obehagligt. Dresscodes finns överallt, ibland i oskrivna regler och ibland skrivna. Detta handlar ju bara om i skolan eller jobbet, inte om hur du ska gå på fritiden.

Jag tycker att skolan har rätt att förbjuda niqab. Mest därför att det inte handlar om att ta ifrån någon rätten att utöva sin religion, utan därför att det handlar om kläder. Jag kan inte gå till skolan i underkläder, det finns regler för sådant för att alla ska trivas. Valet har aldrig varit helt fritt. Utanför skolan tycker jag ingen har rätten att förbjuda folk att ha på sig vad dom vill, men skolan är en arbetsplats för både elever och lärare där alla måste trivas. Jag personligen vill se hela ansiktet på personen jag talar med, jag vill kunna känna igen vem som sitter brevid mig i klassrummet. Kanske jag är trångsynt men det är en sorts trygghet för mig.

Kommentera

