Ahendra's Blog

Tusen strålande solar

Posted on: januari 15, 2010

Nu har vi börjat på en ny bok i svenskan. Boken heter Tusen strålande solar och är skriven av Khaled Hosseini. Boken handlar om Mariam, som bor i Afghanistan med sin mamma i ett hus utan för staden Herat. Hennes pappa är en mycket rik man som bor inne i staden. Efter en tragedi när Mariam är 15 år gammal blir hon bortgift till en dubbelt så gammal man. Efter 20 år i ett olyckligt äktenskap gifter sig nu hennes man med en till yngre kvinna, Laila. Boken handlar om vänskapen som växer fram mellan de två kvinnorna och deras kamp om lyckan.

Det här är en bok som jag verkligen ser fram emot att läsa. Både min mamma och min syster har tjatat på mig att jag borde läsa både denna och flyga drake, men jag har inte haft tid. Jag tycker att det är spännande eftersom att det här är något som mycket väl kanske händer just i denna stund, och troligtvis gör det också. Tillskillnad från The Road som känns ganska långt borta. 

Det är också intressant att få läsa om en annan sida av Afghanistan än den som media talar om hela tiden, med talibanerna och kriget. Jag hoppas på att Khaled Hosseini senare i boken också kommer att skriva om hur kriget påverkar de civila människorna som bor i Afghanistan. Trots att de är en majoritet får man mest höra om talibanerna. Det ger en lite sned bild av landet.

Kommentera

