Ahendra's Blog

En fråga

Posted on: januari 15, 2010

”Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the universe.”

– Albert Einstein

en fråga som denna boken väcker hos mig är hur dumma och elaka kan människor bli? Det finns så många exempel på männsklig dumhet i denna boken.

Det första som väcker denna frågan hos mig är hur Mariam blir behandlad. Hon växer upp med en bitter mamma som tar ut allt som gick fel i sitt liv på henne, och en pappa som hon får träffa en dag i veckan, som skäms över henne för att han var otrogen. Det ända Mariam har gjort är att ha blivit född och det kan man ju inte precis säga är något hon ens valde själv. Hela tiden blir hon bestraffad för deras brott.

En annan sak som väcker denna fråga, som inte är så mycket en händelse utan mer ett pågående tema i hela boken är det ständiga kvinnoförtrycket. jag kan verkligen inte förstå det, de lever under så hemska omständigheter men istället för att lägga sin energi på något bra så trycker de ner andra i stället. De tar i från halva landets befolkning nästan alla deras rättigheter.

Kriget – eller kanske krigen – i sig tar ju också upp en helt ny nivå av männsklig dumhet och grymhet. Krig tar alltid fram de värsta sidorna hos människor.

Jag tycker detta var en ganska jobbig bok att läsa. Den var väldigt bra, och det är bra att se en annan sida av Afganistan men jag blir ledsen och arg av denna boken. Jag tror att han försökte avsluta boken lite hoppfullt, visa att det fanns lite hopp för Afganistan, men denna boken fick mig mer att undra hur det ska gå för männskligheten än för landet.

1 Response to "En fråga"

Jag håller med om att det finns hopp och kärlek i boken även om berättelsen i stora delar är nattsvart. Det är svårt att förstå, trots att det finns många andra exempel där hoppet och kärleken övervunnit förtvivlan och förtryck

Kommentera

