Ahendra's Blog

När dog János Kovác? Analys del 1.

Posted on: september 22, 2010

Jag har valt att analysera ”När dog János Kovác?”, en novell skriven av Lajos Zihaly. ”När dog János Kovác” handlar om vad som händer efter att snickargesällen János Kovác en kväll plötsligt dör. Den handlar om vilka märken János Kovács liv har lämnat efter sig, både i ren fysisk form och i minnet hos andra människor.

Man får i den här novellen följa hur länge någon minns János. Från det till att någon uttalar hans namn för sista gången, till sista släktingen dör, till någon tänker på honom sista gången och tills slutligen den sista biten papper med hans handstil på spolas bort av regnet. Så vad vill egentligen Ziahly berätta med denna historia?

Den fråga denna text väcker hos mig är vad är egentligen meningen med livet? Att njuta av livet eller bli ihågkommen efter döden? Jag kommer ihåg när vi diskutera i klassen vad denna text egentligen handlade om, att många sa att den handlade om att man skulle ta vara på livet så man blir ihågkommen. Jag håller med om den första delen.

Man ska ta vara på livet. För det enda självklara med livet är faktiskt döden. Man vet aldrig när det tar slut. Men vad är då att ta vara på livet? För mig är det inte att bli ihågkommen. För när jag är död kommer jag inte bry mig vad som sägs om mig, eller vem som säger det. När jag är död kommer jag inte bry mig och någon kommer ihåg mig efter 10, 20 eller 100 år.

Det finns lika många svar på vad som är meningen med livet som det finns liv. För det är upp tills oss alla att göra vårt eget liv meningfullt. Om jag när jag är 80 kan sitta och tänka tillbaka på mitt liv med glädje – då är det tillräckligt för mig. Vem som sen kommer ihåg mig och hur länge de gör det, tja.. det känns bara mindre viktigt.

2 svar till "När dog János Kovác? Analys del 1."

Extremt intressant Anna! När man läser dina texter så kan man verkligen känna att du har lagt ner alla kraft på detta. Vem vet, dessa texterna är kanske skrivna av en blivande författarinna;)

Bra! Tydligt och koncentrerat referat! Relevant och intressant diskussion kring novellens motiv!

Bra!

H

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

